קדושת השבת בחול המועד

'היום השביעי': הרכב ירושלמי צעיר ורענן מגיש 'מופע שבת' ומביא את קדושת השבת במקוריות מוסיקלית בביצועים מרתקים

עיסוקם האינטנסיבי של יוצרי המוסיקה הפופולרית בחזרה למקורות היהודיים מוכיח כי לא רק הדתיים רוצים לשמור על חיבור למקורות. למען האמת, בדרך כלל דווקא הפקות חילוניות ו/או מעורבות, ולא אלו הנוצרות ומתקיימות על טהרת 'מגזר' כזה או אחר, הן המשובחות יותר – שופעות יותר מקוריות, וקרובות הרבה יותר למהות של דברי המשורר הקדום "אלוהים, שיר חדש אשירה לך". ועוד דבר: לרוב ההפקות המשובחות יותר תהיינה ההפקות העצמאיות, השוליות והיותר אנונימיות, אלו שאינן מקושטות בשמות שנגמרים ב"בנאי" וכיוצא באלו. לקחתי צ'אנס על הרכב כזה, וזכיתי לטעום את טעמה של השבת ככה סתם ביום חול. לא לגמרי חול – כי היה חול המועד – אבל עדיין.

שלישייה של מוסיקאים ירושלמיים צעירים, ביחד עם שחקן מנחה, קוראים לעצמם 'היום השביעי', ומגישים, בהתאם, את 'מופע שבת' – מופע הבנוי מפיוטי שבת של מגוון עדות בשילוב קטעי קישור תיאטרליים. הרוח הרעננה השורה על חברי ההרכב והמנשבת ביניהם מעלה ניצוצות של קדושה. נגינה ושירה וירטואוזיות, שימוש מקורי ובלתי שגרתי בכלי הנגינה ובקול, כריזמה אישית של כל אחד מחברי ההרכב ואינטראקציה חיה ביניהם – כל אלו, בשילוב נכון, יוצרים אנרגיה יש מאין וממלאים את כל חלל החדר באורה של שבת.

גדעון ברטלר, גיטריסט וירטואוז, שאחראי גם על רוב העיבודים של הקבוצה, הוביל בצנעה, בשפת גוף שקטה אך אינטנסיבית, את ההתרחשויות המוסיקליות. מורן צ'סטר על צ'לו ודן יעקבי בכינור ובשירה, ביחד עם השחקן-מנחה אליאן ולג'י, עקבו בדריכות, ובין הארבעה התנוצצו מבטים חינניים מלאים בחדוות היצירה המשותפת.

האינטראקציה בין השלישייה המוסיקלית הזכירה לי את דו המשמעות הקיימת באנגלית על המילה 'playing', שפירושה גם לנגן וגם לשחק. חברי השלישייה אכן שיחקו – במשחק מתוחכם ומפותל, בריכוז מלא ובחן. העיבודים המשובחים נוגעים בשפות מוסיקליות שונות ומחליקים בעדינות משפה לשפה – מצלילי דרון קצביים של שירת ימי הביניים, דרך פוּגָליוּת בארוקית, המשך בנגיעות טנגו נוסח פיאצולה ועד לסיום ג'אזיסטי משהו שמיקם בהומור את דמותו של בר יוחאי (בניגון נוסח אלג'יריה) כמו באיזו סמטה חשוכה של ניו אורלינס. ולאורך כל המסע המופלא הזה ניכרת חופשיותם של הנגנים: איזו נינוחות שהם מרגישים עם כליהם ועם קולותיהם, שמתבטאת בחשיבה מקורית מתמדת על דרכי נגינה חדשניות ויצירתיות.

התוכנית כללה ניגונים ממבחר עדות, ויש במבחר זה כדי להעשיר וללמד את הקהל אוצרות שכוחים או נידחים. העיבודים האמנותיים אינם מתכחשים למקורותיהם השונים של הניגונים, אלא מתחקים אחריהם ומנסים לחדד האותנטיות האתנית של כל עדה. בשירה מדויקת ומדוקדקת מקפיד דן יעקבי על המבטא האופייני של כל עדה, ומגיש בחיוך כובש כל ניגון כעולם ומלואו. והכלים המלווים נענים במענה לשון הולם לכל דיוק.

כך למשל גיליתי להפתעתי כיצד ניתן להפיק מצ'לו צלילים דומים להפליא לאלו של תוף הטאבלה ההודי – צלילים שליוו את הניגון 'יגדל' בלחן של קהילת קוצ'ין. השלישייה הקאמרית הפכה בניגון זה להרכב הודי בחיקוי צלילי הכלים האתניים, ובהתמסרות מוחלטת לאיטיות ההתפתחותית ולעומק הרוחני המאפיינים מוסיקה זו. ברגע אחר, לליווי 'יודוך רעיוניי' נוסח מרוקו, מתלכדים הגיטרה והצ'לו לפלמנקו ספרדי עשיר הכולל נקישות מסוגננות על תיבות התהודה יחד עם פריטות ומשיכות בקשת.

רגע לפני צאת השבת של המופע נוטשים הנגנים את כליהם ושרים ללא כל ליווי אך בלכידות לוהטת ובפשטות: "וזכֵּנו לקבל שבתות מתוך רוב שמחה". הפיוט הזה מחזיר אותי מיד לסעודה שלישית בשבתות אולפנה. אבל מה אומר לכם? האור שקרן משילובם של גבר אחד חשוף ראש, שני גברים עם כיפה ואישה, עוקף בהרבה את זה שנוצר משירה שבלונית חצי-מאולצת של כמאה אולפניסטיות מורגלות – לפחות ביחס לזיכרון שנותר לי מאז.

עם צאת השבת, עת אנו נקראים לקבל בברכה את ששת ימי המעשה, צוללים הגיטרה, הצ'לו והכינור למעין פוגה מורכבת על ניגון חסידות בוסטון ל'המבדיל', כמיטב המסורת המוסיקה הקאמרית, המשקפת היטב את סבך חיי המעשה עם תום המנוחה. העיבוד המתוחכם ורב הפנים מערבב, לא מבדיל, בין קודש לחול – במגוון סגנונות מוסיקליים ובאנינות טעם מופלאה.

'מופע שבת' נגע בנשמה היתרה שבתוכי בגלל המצוינות המוסיקלית האותנטית שכוללת את החן, הנועם והרצון של הנגנים לא פחות מהיכולת הטכנית שלהם: פניהם היו כפני השבת מרגע תחילת המופע ועד לסיומו. ואת התחושה הנפלאה של "נועם השבת" שהם הצליחו לייצר באולם הקטן אני מקווה למשוך איתי הלאה, "לבלתי יהיה סגור ממני ששת ימים".

מומלץ ל'מבינים' ול'לא מבינים' כאחד.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אחת  ביום אפריל 13, 2009 בשעה 8:10 pm

    תודה
    לא ידעתי ולא הכרתי
    ובהזדמנות זו תודה לך על רשימותייך העמוקות, האמיתיות והיפות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: